Leif Mettävainio

Förespråkar och skriver om internationell solidaritet, hållbar livsstil, rättvisa och en hel del annat. Jag fotograferar en hel del – och ibland, om jag får säga det själv, blir det riktigt bra.

Olof Palme in memory

Idag är det tjugofyra år sedan Olof Palme mördades. Vem som utförde mordet kanske vi aldrig får veta. Eller var det han som dömdes och senare friades? Jag vet inte. Det känns inte bra. Våldet på gator och i hem har tyvärr eskalerat. Idag är våld och mord en handelsvara om man ska tro alla svenska roman-, författar- och deckarframgångar. På bästa sändningstid i TV visas brutalt våld som tidigare för en sådär tjugo till trettio år sedan hade varit omöjligt att visa. Våldet triumferar i oroshärdar och krig i Afghanistan, Irak, Gaza och på Västbanken.

Dygnet efter det krafiga jordskalvet i Chile nås vi av uppgifter om att minst 300 människor mist sina liv. En halv miljon bostäder sägs ligga i ruiner och uppemot två miljoner människor har på olika sätt drabbats av jordbävningen. Jag besökte Santiago de Chile för en knapp månad sedan. Jag känner mig maktlös och oroas av att inte ha hört nåt från mina vänner i Chile.

No comments yet»

Kommentera

