Leif Mettävainio

Förespråkar och skriver om internationell solidaritet, hållbar livsstil, rättvisa och en hel del annat. Jag fotograferar en hel del – och ibland, om jag får säga det själv, blir det riktigt bra.

Givande möten i Afrika

Jag hade en givande vecka i Sydafrika och Uganda tillsammans med Solveig Wickman från LO-TCO Biståndsnämnd. Vi besökte CEPPWAWU i Johannesburg och träffade UNI Graphicals regionansvarige. Jag tror inte vi från Sverige och GS inte har nåt speciellt att ”lära” våra fackliga vänner i Sydafrika. Det känns faktiskt mer som att vi har en hel del att lära av dem. Jag fick också möjlighet att träffa Zanele Matebula som nyligen har fått jobb på COSATUS internationella enhet. Zanele och jag har tidigare träffats genom sociala- och digitala medier. Nu träffades vi på riktigt. Det här med sociala- och digitala medier är ganska häftigt när det fungerar.

Vi åkte vidare mot Entebbe i Uganda. Christine Kavata (till höger på bilden ovan) och styrelsen för UPPPAWU, Uganda Printers, Paper, Polyfibre and Allied Workers Union hade satt ihop ett ambitöst program. Vi diskuterade och konkretiserade planerade aktiviteter med GS och fackförbund i Uganda, Kenya och Tanzania. Vi besökte också ett tryckeri utanför Entebbe. Tryckeriets arbetare har en ganska stark klubb. De har en kvinnlig klubbordförande som jobbar som tryckare. Det är ganska ovanligt, ja faktiskt väldigt glest med kvinnliga tryckare i både Uganda och i Sverige.

No comments yet»

Kommentera

