Leif Mettävainio

Förespråkar och skriver om internationell solidaritet, hållbar livsstil, rättvisa och en hel del annat. Jag fotograferar en hel del – och ibland, om jag får säga det själv, blir det riktigt bra.

Sparkningen av DO

Jag är inte ett dugg förvånad att DO:s organisation har rasat. Under min tid som jämställdhetsansvarig på Grafiska Fackförbundet hade vi ett bra samarbete med Jämställdhets-ombudsmannen. Sedan sammanslagning av de olika diskrimineringsgrunderna har det nya DO utåt sett, varit en ineffektiv myndighet med långa handläggningstider Jag har ingen uppfattning om avgående/sparkade Katri Linnas arbete. Jag tror att hennes uppdrag har varit svårt, nästan omöjligt att leva upp till.

Jag vill påstå att kvinnorna och jämställdheten är de stora förlorarna på sammanslagningen. Det finns få jämställdhetsärenden och det finns överhuvudtaget ingen debatt om jämställdhet. Ansvarigt statsråd snackar om helheten. Stora organisationer blir lätt ineffektiva och tandlös. Vem tjänar på det?

SvD   Smålandsposten

No comments yet»

Kommentera

