Leif Mettävainio

Förespråkar och skriver om internationell solidaritet, hållbar livsstil, rättvisa och en hel del annat. Jag fotograferar en hel del – och ibland, om jag får säga det själv, blir det riktigt bra.

Fotbad i dricksvatten

Det svajar ordentligt. Jag tänker på våldet  och kravallerna i England, den ekonomisk oron, börsras och svältkatastrof i delar av Afrika. Utan att generalisera för mycket så har fattiga och utsatta något gemensamt med de kapitalstarka, de vänder sin vrede mot politikerna. Kapitalismen måste regleras. Klyftorna mellan de som har och inte har är större än någonsin.

Det behövs en ny världsordning. Det kanske är en utopi, men något måste göras. Vår del av jorden förbrukar stora delar av vår gemensamma planets resuser. Ibland tycker jag att vår sätt att leva går till överdrift. Om vi till exempel ska duscha eller ta ett fotbad så gör vi det i dricksvatten. Vi badar våra fötter i dricksvatten – det är inte klokt!

Tidigare i veckan fick jag ett meddelande från en facklig kollega och vän i Uganda om att matpriserna i Uganda på kort tid har stigit med 200-300 procent och lönerna står stilla. Vad säger man? Vi träffar varandra senare i höst på ett möte och nog har vi en hel del att snacka med varandra om..

Tack och lov finns det ljuspunkter. Jag läste i Socialdemokraternas ”Aktuellt i politiken” att SSU på fyra år har mer än fördubblat sitt medlemsantal. Det är glädjande, det finns en framtid. Jag var lite avvaktande i samband med  valet av Jytte Guteland till ordförande för SSU. Det hade jag inte behövt vara. Jytte har fört ungdomsförbundet till nya höjder. Hon har tagit stort utrymme i debatten och i medierna. Jytte Guteland inspirerar, även oss lite ”äldre ”.

No comments yet»

Kommentera

